Fula blogg

Jag säger ju alltid att tur inte existerar. Eller att det snarare är ett möte mellan förberedelser och tillfälle. Att vara rätt person, på rätt plats, vid rätt tid punkt. Min egna treenighet eftersom jag kasserat kristendomens.

 

Därför anser jag att jag kan påverka min ”tur” genom att se till att vara rätt person, ta mig till rätt plats och sedan hänga där hela tiden för då kommer för eller senare rätt tidpunkt komma. Eller skapa tidpunkten om man blir rastlös. Om man gör allt hårt slit själv så tror jag att Gud hör allt stånkande och stönande och tittar ned och tänker ”den där tjejen förtjänar en sista puff, hon har ju trots allt gjort grovjobbet.”

 

Idag sprang jag på intervju. Sen gick jag runt och var rätt tjej på rätt plats hela dagen. Tillslut tog jag tåget ”hem” till ”min” yacht. Jo, juste, sa jag det? Jag bor på en yacht nu. För att jag en gång var rätt tjej på rätt plats och lärde känna en kille som jobbar på en yacht där bossen inte är. Så det är bara han och hans kapten på båten. När jag inte kunde hyra min lägenhet i Nice längre spred jag ordet att jag letade efter något eftersom jag hade hört att det var omöjligt att få boende på rivieran såhär mitt i säsongen. Dagen efter hade jag tre boenden att välja på. Jag valde yachten. Gratis. Det var en kväll när jag helt slut efter att ha sökt jobb hela dagen. Min kompis frågade om jag ville åka och titta på deras båt. Jag ville ingenting annat än att gå att sova i min lägenhet men eftersom jag nu har klurat ut hur tur funkar och insett hur beroende jag var av just tur sa jag ja, och vi åkte dit.

 

Tror du inte kaptenen kommer förbi just då? Vi snackar, jag är rätt person på rätt plats och kaptenen säger ”man va fan! Vi har ju en hel kabin ledig, bo här för tusan!” Sag och gjort, nu är jag inflyttad. Första dagen erbjöd jag mig att hjälpa till att städa båten. För att visa att jag är rätt person. ”Hm...” säger kaptenen, ”Om det skulle vara så att jag pratade med bossen och sa att vi skulle behöva en tjej ombord, skulle du vara intresserad av jobbet?” Nu har jag sovit här två nätter. Jag har varit social med folk, hjälpt till, berättat om mina drömmar och ja, helt enkelt gått runt och varit rätt person. Jag har pratat om att jag skulle vilja jobba charter (då får man dricks) och att jag har skvätt kommentarer om mina år i servicebranchen. Då fick jag ett jobb på grannbåten, en charter över dagen. Så idag sprang jag iväg på en intervju. Sedan var jag borta hela dagen och när jag kom tillbaka till båten kom kapten med en drink till mig. Jag tog emot den starkaste vodkadrink jag fått sedan jag var femton och Sofia fick för sig att hon skulle bli bartender i Alanya och blandade oss drinkar på starkcider och vodka. Det här var dock en sorbédrink.

 

Vi pratade om Split där Kaptenen kommer ifrån och han sa att så fort bossen kommer ombord ska han förklara att det verkligen behövs en tjej ombord. (Mina kära feministiska vänner, det funkar så, tjejer har vissa uppgifter ombord och killar vissa. Det handlar inte om att det behövs någon med kvinnligt kön utan endast att kläder tvättade av en man är otänkbart.) Den tilltänka tjejen är jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0