In kommer ting in kommer ting in kommer ting kalla Kapten

In kommer ting – Kapten röd

 

Nu gick saker som dom gick med den kaptenen. Eller saker gick som det brukar gå. Min kompis C säger att det vilar en förbannelse över mig som gör att killar blir kära och dumma i huvudet efter bara några dagar. För det måste ju vara något konstigt som jag gör för att dom ska reagera sådär efter bara några timmar. Jag brukar inte ta det så personligt eftersom dom inte känner mig. Det är bara irriterande. Varför måste dom bli så arga och konstiga? Jag trodde man var snäll mot den man var kär i?

 

Efter att decksmannen och kaptenen börjat bråka för att kaptenen friat till mig och sedan stört sig på att deckmannen försökte ligga med hans tilltänkta hustru (medan decksmannen menade att han såg mig först). Kände den ofrivilligt tilltänkta hustrun, efter många vänliga klargöranden, att det blev lite mycket när hon fick en utskällning av både kapten och decksman. (Motivieringen löd: För att ha rivit ut hjärtat och stampat på det). Men jag är inte den som ger upp så lätt. Jag vet hur den här branchen är och vad man får betala för att tjäna kalla, hårda kontanter. När dom sexuella trakasserierna tog vid tyckte jag dock att det var dags att vara lite schysst mot mig själv. (Jag gillade inte annanas förut med efter att en 60årig mustachprydd kroatisk kapten, helt utan engelska, använt denna stackars frukt för att illustrera vad han ville göra med mig hårt, intensivt och länge, och tvingat mig att se på så har jag nog blivit rentav  allergisk mot den). När jag dessutom fick veta att det andra jobbet jag fått var en scam och att jag var tvungen att komplettera mitt CV med en kurs till en kostnad av en tredjedel av min resterande kassa fick jag nog. Jag smsade L som på två sekunder erbjöd ett helpensionat i Monaco. Ett retreat. Ett rehabliteringscenter för misslyckade lyckosökare.

 

Där denna båtkock kunde serverat mig sanningen med tillhörande ”vad var det jag sa om män i allmänhet och kaptener i synnerhet?” fick jag istället den godaste lammgryta jag ätit och en klapp på knät. Sen frågade han om jag verkligen hade lämnat mitt pass på båten. Som åkt iväg. Kanske till Italien, eller Monaco, eller var kvar i Frankrike? Medan jag själv åkte till ett annat land? ”Och du ville satsa på en karriär där man konstant reser?” Den sarkasm han kör med är bland det roligaste jag vet. Jag kände mig trygg igen men på morgonen var han borta på jobb och jag slöade framför TV:n. Vi hade pratat om hur svårt det faktiskt var, hur skum branchen var och hur saker har börjat bli reglerat så det är svårare att jobba. Hur fillipiner och sydafrikaner pressar ned lönerna och hur den globala ekonomin strypt stora delar av branchen och jag började fundera på min hemresa. Det var inte värt det.

 

Jag gör så. Ger upp. Tar ett steg tillbaka. Får perspektiv. Lägger mig ned och svär. Fråga mina badmintonmotspelare. Sen reser jag mig upp och smashar. Spelar som jag aldrig gjort förut. Nu sitter jag på soldeck min nya yacht. Här är jag resten av säsongen och hade inte kunnat önska mig ett bättre jobb, vare sig hemma eller någon annanstans i hela världen. Kapten säger att han är så nöjd med mig att jag alltid kommer ha ett jobb så länge han är i branchen. Det tog honom hela tre dagar att ge mig en sexuell kommentar och inte en enda gång har han antytt någonting annat än skämt. Tack GUD!

Samma morgon som jag sov hos L skickade jag iväg tre mail. Jag vet att man måste söka massor med jobb och springa runt på agenturer och gå mellan båtarna, och känna folk och göra kurser. Men jag tänkte att jag kan väl lika gärna spendera mina sista pengar här innan jag åker hem. Och om jag ändå är här kan jag ju skicka iväg ett mail eller två. Det blev tre. Sen hade jag stillat mitt samvete och tog ett bad och skrattade över ironin att jag bor vid medelhavet men gjorde ett litet glädjetjut när jag fick syn på ett badkar. När jag kom upp ur badet hade jag tre intervjuförfrågningar i Iphonen. Jaha, bara att beta av då. Efter att ha träffat kapten ett samma dag visste jag att jag inte kunde tänka mig ett bättre jobb. Han hade precis sparkat två ”oduglingar” och behövde därför mig så fort som möjligt. Jag sa att jag var precis i samma sits, gjort mig av med två oduglingar och var desperat. Morgonen efter började jag.

 

Det här är mitt nya hem.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0