This is the business

This is The Business
Prepare to take witness
To the type of ish that we on
Introducing the business - Mark Ronson
 
 
Jag smsade min kompis och sa att:
”Jag fått ett jobb som sole stew på en 27 MY, 97 med jetski. Fyra ekipage, charter tills ramadan är slut och sen ägare till säsongens slut. En snygg fransk kapten. Förstår du hur bra det här är?”
 
Det är klart han gjorde. ”Det här kommer vara bra för ditt lilla huvud” sa han.

Det var inte lika klart för alla andra så jag ska försöka översätta den texten så att också ni förstår varför detta är bra för mitt lilla huvud.

 

Jag jobbar nu som ensam stewardess på en motor yacht tillsammans med kapten, deckhand och kock. Vår ägare är shejk i ett arabiskt land vilket innebär att vi kommer att ta charterers under ramadan då dom åker hem (detta förstod han av Ramadan-biten). Eftersom vår båt är byggd 1997 kan vi inte gå längre en max två dagar åt gången (känslig motor). Charter betyder bra betalt men hårt slit. Därför är det bra att vi kommer tillbaka till hamn minst varannan dag så vi får stressa av men vi tjänar ändå dricks. Efter ramadan kommer vår ägare och det är bra för då får jag träffa honom också, vilket kan leda till jobberbjudanden på hans andra båtar eller hans vänners båtar för Karibien. Dessutom har jag sedan på CV erfarenheten av båda båttyperna: charter och privat.

 

Det är bra att det är bestämt hur länge jag jobbar för det blir lite mer hanterbart för mig. Då kan jag sen ha en paus innan jag drar vidare till Karibien i höst (säsongens slut). Båten är 27m lång och tre våningar hög. Därför är jag ensam stewadess och får styra mitt jobb som jag vill. Jag har en fransk kapten, vilket gör att allt som har med livets goda att göra, uppmuntras. Det är vin, ost och bakelser till tusen tillsammans med en avspänd stämmning och möjligheten för mig att jobba på min franska. Dessutom betyder det att han kan översätta allt jag behöver, vilket är perfekt i landet där ingen talar engelska. Att han är snygg betyder att chansen minskar att han utnyttjar mig. Min kompis förutsätter att även min deckhand är snygg eftersom det är så svårt att få jobb som deckhand att en kille som är det på en liten båt fått det jobbet genom sitt utseende, nio av tio ser ut som Kalvin Clein modeller. 

 

Vidare betyder en liten båt på endast fyra personer mindre tjafs i personalen, bättre sammanhållning men också mer privatliv. Lagad mat till alla måltider vilket är skönt. Liten båt ligger också ofta i hamn vilket gör att man kan ha ett eget liv och göra saker på kvällarna till skillnad från monteryachtsen som ligger på ankare där du är fast. Mindre båt är mindre uppstyrt, mer kreativ och mer varierande. Det förutsätts att du också hjälper till på deck och med maskineriet. Vilket i sin tur är supersnyggt på CVt till karibien. Och mer varierat jobb för mig, att jag får vara både ute och inne. Jag får också lära mig att köra en liten båt eftersom vi är så få, vilket även det får CVt att glänsa. Ungefär det framgår av mitt sms. Tänk vad branchspråk underlättar ibland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0