Be true to your school

En massa stora vita byggnader med blåa knutar. Marin blåa. Precis vid Cebus hamn. Marina hamn. Cebu Universety Training center. Marine training center. I mitten en stor pool för safety training. Marine safety training. Det är den kursen jag går. Grundläggande säkerhets träning. Marin säkerhet. Skolan är överfull med män i vita uniformer. Marina uniformer. Några få är mekaniker och dom bär overaller i blått. Marinblått.

Och sen är det lilla, blonda, svenska, miss Schejbom. Att jag ser missplacerad ut nomineras härmed till årets understatement. Läraren placerar mig längst fram i klassrummet så att alla huvuden åtminstonde ska vara vända framåt. Vilket gör att jag är den som först skriver mitt namn och ”kontaktnummer” på pappret som sen skickas runt i klassrummet. Den eftermiddagen har jag en massa vännförfrågningar på FB och en ordentlig summa sms med orden ”Hi Kim, can I be your friend?”.

Jag tänkte att det fanns två skilda sätt den här kursen kunde bli på. Antingen blev det östasiatisk diciplin med smäll på fingrarna av en militärisk diktator eller så skulle det bli sydostasienstilen, avslappnat, segt och flamsigt. Det är en väldigt skum blandning av de båda som presenteras på spansk-cebuano-visayan-engelska som jag följer så gott jag kan. Vår första lärare i brandförsvar är en ”joker” som det kallas här. Han plockar fram muntycket till brandslangen och ställer det på min bänk. Undrar; har jag sett en sådan förut? Har vi så stora slangar i Sweden månne? Klassen kan inte hålla gapskrattet som fniss längre när han undrar om jag vill känna på den. Har jag någon erfarenhet av stora slangar? Han visar mig hur den ska hållas. Den kan spruta mig i ansiktet om jag gör fel. Eller rätt, beroende på hur man ser det. Sen säger han att man inte vill ha slangen våt. Då blir den hal och det vill man ju inte, eller hur miss Schejbom? Få en våt slang alltså. Eller ja, det är ju också en tolkningsfråga, enligt vår tränare.

Vidare låter han oss veta att på fredag är det träning i poolen med livflotte. Då bör vi ta med badkläder och handduk. Sen kommer vi att få en overall som alla ska bära. Ja, alla utom Kim då som ska få gå i bikini. Klassen tjuter och visslar. Sen ska vi ta bilder, så alla som vill ha bilder på Kim i bikini bör ta med sig sin kamera. ”The model and the monkeys” skriker dom. Sen är det handuppräckning om vem som vill träna sig i att göra Hemlich manövern på mig. Du vet, den där när man står bakom någon kramar armarna runt över brösten och sen trycker till upprepade gånger. Den ja.

Sexism, som det kallas i mitt hemland, är som ris är i det här landet, det går med varje måltid och en dag känns inte hel utan det. Det har jag fått förklarat för mig av många filipiner. Om ris alltså. Det där med sexismen har jag listat ut själv.

Turen för mig ligger i att det finns tre andra tjejer i min klass och en annan tjej på skolan. Oturen i turen ligger i att dom alla är Cebuaner och därför inte delar uppmärksamheten med mig alls. Men dom är supergulliga och tar hand om mig.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Men hur står du ut? Hur hanterar man sånt här? Jag hade blivit galen och gått bananas. Hur gör du?

2012-03-16 @ 06:22:45
Postat av: Anonym

Jag lever efter min egna religion; Frihet, respekt och ett vidare perspektiv. Jag försöker att se att alla tänker olika och lära av det för det hjälper mig i mitt liv. Om dom är trångsynta så går det på deras förlust. Jag tycker synd om dom och blir stolt över mitt eget tålamod.

2012-03-19 @ 05:26:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0