Ge mig arsenik

Bap bap ba. Stan är full av tanter och tragik.


Nu är jag minst sagt glad att lämna det här korrupta kaoset och komma till ett land där folk tjänar tillräckligt på sin staliga lön att dom inte behöver suga ur varenda skvätt ur resten av befolkningen. När jag var i Myanmar sa dom att det var det mest korrupta landet i världen, samma sak i Indonesien och nu sägs det samma om Filippinerna. Sir Väs verkar genomföra ett korståg som går i mina fotspår.

Jag kom till flygplatsen för att flyga ut ur Filijävlappinerna till Malaysia. Om Negros är ön dit önskningar går för att dö så är Manilla staden dit allt annat går för att dö. Jag kan se hur du tar din BMW och kör in i Manilla och ser att helt plötsligt sitter du i en rostig Volvo från 74 (gjordes dom då?) eller varför inte en hästvagn. Dumt av mig att använda fordon som liknelse när jag inte kan något om dom. Hur som helst ni fattar grejen, man åldras inte väl här. Allt blir lite äldre, lite skrynkligare, lite närmare döden, lite mer tanter och tragik.

Sista veckan i ett land är spännande för det är ett konstant parti av 21 med den egna ekonomin. Du måste ta ut ett visst belopp för att klara sista tiden men du vill inte ta ut för mycket för då kommer du behöva växla in dom för en onödig summa i nästa land. Du vill heller inte ta ut för lite för då måste du ta ut igen för en onödigt hög uttagningsavgift. Så därför gäller det att kalibrera så att du har precis på slanten när du entrar gaten. Lyckas du så slipper du gå ut igen genom hela flygplatsen för att ta ut 500 kr (för att dom bara har stora sedlar) bara för att betala 50 kr i exitfee, som jag fick göra i Indonesien, eller sitta med alldeles för mycket pengar och köpa en massa onödigt dyr choklad för att bli av med dina pengar, som jag fick göra i Malaysia.

Den här gången borde ni ha satsat pengar på mig om det var en turnering på Cosmopol för jag gick in med exakt 20 peso (3kr) precis lagom för en kaffe med dopp innan boarding. Win! Om det nu inte var så att det råkade stå en penis i polisuniform bakom disken på immigrationen som meddelade att jag skulle minsann punga upp 4040 peso (en massa kaffe med dopp) för ett litet ”missförstånd”. Mitt parti 21 blev istället en omgång Monopol; ”Missförstånd i ämbetet, böta P4040 eller gå i fängelse”. Jag som ändå ska till helvetet tänkte att en visit till finkan innan var lite väl mycket för en vecka.

Eftersom det inte går att ta ut exact 4020 peso i automaten och det saknades 20 peso (TRE kr!) måste jag ta ut 5000 peso (en löjlig mängd kaffe med dopp). Plus att jag måste betala uttagninsavgift, som dessutom är dyrare på flygplatser samt en växlingsavgift. Här har jag delat säng med loppor dom senaste veckorna för att spara mina pengar och nu bränner jag ett månadsvärde av hotellnätter på ett ”missförstånd i ämbetet”. Jag har ju haft roligare med pengar. Sen ”bjuder” dom på dom sista 20 pesosen (dvs dom har inte växel) så att jag står där med 1000 pesos över istället, ungefär lagom till 20 luncher eller 50 kaffe med dopp. Jag behövde inte ens gråta krokodiltårar för bara insikten om allt jag hade kunnat göra för dom pengarna, hur många som skulle kunna mättas för dom pengarna som nu går till afterwork för Clarks polisstyrka, får mig att på riktigt få tårar i ögonen. Men jag är ju vit så då får man göra så mot mig. Shit vad jag har kämpat för att hålla i varenda peso och nu går hela kassan till en penis i polisuniform med en förkärlek för afterworks och maktutövning. Det hjälpte inte att tåra ögonen. Det skiter dom i. The power of AW är för stark.

Så, jag dämpar Monopol- och 21förlust som sig bör; med en massa dryck av den berusande sorten. Således stolpar jag fram till det fräschaste cafét på flygplatsen. Vilken är er absolut dyraste kaffe? Kan jag få 15 stycken sådanna? Jag vill bjuda några polismän på kaffe för att dom var så vänliga och bjussade på 20 pesos. Ni råkar inte veta vart man kan få tag på arsenik? Tja, lagom för ungefär 14 koppar kaffe. Den 15:e tänkte jag unna mig själv. Har ni något dyrt dopp också? Nej, det är bara till mig.



En bild på 500 pesosedeln.


Sitter nu på planet och avnjuter en liter vatten som jag lyckades passera genom kontrollen på flygplatsen, utan att jag visste det då. Härliga prioriteringar polisen gör här. Spräng planet om du vill, men om det sker ett missförsånd, då jävlar ska det mjölkas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0